Tomohon-Tangkokoh/Bitung 6 oktober

6 oktober 2016 - Bitung, Indonesië

Na ontbijt reden we via Manado richting Tangkoko. We bezochten in Manado de oudste begraafplaats van die omgeving daterend uit ca 1800. Ook weer een bijzonder  stukje geschiedenis. Rond lunchtijd kwamen we aan bij de Tarsius homestay gelegen in de jungle. Het was een huiselijk gebeuren. De grote eetkamerruimte was ook gelijk van de familie. We hadden zicht op de keuken. Kinderen en familieleden liepen in en uit. Iedereen ging eten. Een meisje zat op de grond en gaf haar kleine zusje te eten. Om een uur of twee gingen we met Ifon, een vrouwelijke ranger, een jungletocht maken. Ifon is hier geboren en getogen. Ze kent dit gebied als geen ander. Haar zus runt het guesthouse en haar moeder heeft een kleine shop naast de homestay. Tegen de schemering zouden we het Tarsiusaapje kunnen spotten. Maar eerst, in mijn ogen, liepen we kris kras door de jungle. Ifon luisterde goed naar de dierengeluiden. We liepen een tijdje mee met een groep zwarte kuifmakaken. Een paar studenten van de universiteit van Manado kwamen we tegen. Ze doen research naar deze apensoort, die zo specifiek is voor Sulawesi. Wel heel bijzonder om met zo'n groep apen mee te lopen. De apen stoorden zich niet aan ons. We volgden goed de aanwijzingen van Ifon. Verder zagen we Sulawesi beren, cuscus genaamd. Een buideldier, dat hoog in de bomen leeft, van de jonge bladeren. Ook o.a. een greenback kingfisher, een red knobbed hornbill,  salamanders en weer prachtige vlinders gespot. De jungle geluiden hoorden we om ons heen. De schemering ging vallen. We gingen naar een boom waar de tarsius woont. We waren al eerder langs een boom geweest met een tarsius holletje, maar het aapje bleef in zijn huisje. Nu kwamen we bij een boom en een aantal tarsius aapjes hielden zich vast aan verschillende stammetjes. Zo liefffffff. Ze sprongen heel snel van stam tot stam en bleven dan weer een tijdje zitten. Ze waren op zoek naar insekten. In het donker liepen we,met de geluiden van de nacht, terug door de jungle naar de homestay. Ifon had twee zaklantaarns mee.
Door de tropische warmte kwamen we bezweet aan. Eerst lekker gedoucht en daarna weer heerlijk eten. De gids Donny liet ons palmwijn proeven. Dat was sterk spul.