13 maart Haast - Wanaka - Cromwell

13 maart 2019 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

Voordat we op route gingen, reden we eerst nog terug naar de brug van de Haast River om de enorme breedte van de de rivierbedding te aanschouwen. De weg volgde de loop van de rivier. Het was de enige weg naar Central Otago (één van de weinige provincies zonder kust). De slechts 563 meter hoge Haast Pass was snel bereikt. Ten zuiden van de pas is er geen welig groen meer langs de hellingen, maar in plaats daarvan geelbruine vegetatie. We bereikten Lake Wanaka en hielden een koffie/lunchbreak. We volgden verder de oever van dit meer. Dit meer is 45 km lang. De weg wisselde van kant en we volgden nu de oever van het 190 km2  grote Lake Hawea. Deze meren ontstonden in de oertijd door toedoen van gletsjers. Regelmatig hielden we even een stop om rustig het fascinerende landschap in ons op te nemen. Het weer was onbestendig, maar dat weerhield ons niet om te genieten. In Cromwell een plek voor de overnachting gevonden. Het was warm broeierig toen we aankwamen. Eind van de middag hard waaien en regen. In de avond weer droog. Alle weertypes gehad vandaag. Terwijl pa de route voor de volgende dag ging bedenken aan de hand van de meteoberichten, dook ik de keuken in om het avondeten te bereiden.

1. Nico:
    13 maart 2019
    We genieten hier met jullie mee...
  2. Sandy Kruyswijk:
    13 maart 2019
    Wat zijn jullie aan het genieten, en ook echt zo bijzonder dat jullie dit doen! Ben erg benieuwd naar alle foto’s!
  3. Annie de back jmdeback@j:
    13 maart 2019
    het moet wel erg mooi geweest zijn als ik jullie verhaal zo lees ben ik me vanalles aan het voorstellen heerlijk zomisterieus dat je over de oertijd schrijft, ik krijg er kippevel van wat zou ik graag dat allemaal zelf ook meegemaakt hebben soms is het net of ik met jullie onderweg ben het is toch een heeeeel mooi land he? ben zo blij dat je onser ook van laat meegenieten dankjewel marijke,.groetjes annie,.
  4. Yvonne:
    14 maart 2019
    Hoi Marijke en ome Jan, ja het weer is een beete omgedraaid he, maar dat betekent wel dat er veel meer en vollere watervallen zijn :) Lekker nog genieten hoor. Jullie zijn zeker onderweg naar Christchurch? Oh dan kom je nog heel wat moois tegen hoor :) groetjes xxx