17 maart Oamaru - Waitaki Bridge - Glenavy - Omarama - Pukaki - Lake Tekapo

17 maart 2019 - Tekapo, Nieuw-Zeeland

's Ochtends naar het haventje van Oamaru.  Vroeger waren er nog vrachtschepen, die naar overzeese gebieden uitvoeren. Nu liggen er kleine vissersscheepjes. In de nabijheid van dit stadje werd in steengroeven witte kalksteen(limestone) afgegraven die als bouwmateriaal diende voor vele historische gebouwen in Nieuw Zeeland. Vlakbij het haventje zagen we aan de hoofdstraat/ Harbourstreet imposante gebouwen van wit kalksteen uit deze tijd. Deze straat valt onder monumentenzorg. In de oude pakhuizen bevinden zich enkele bijzondere galerieën. Ik dook even in de Limestone gallerie van Ian Anderson en zag hem daar aan het werk. Hij maakt prachtige sculpturen. Oamaru Limestone is 35-40 miljoen jaar oud. We liepen verder over de zondagsmarkt. Er werden allerlei lokale producten verkocht. Daarna reden we door naar een oude steiger verderop, deze was afgesloten voor publiek. Op deze steiger zat een enorme kolonie aalscholvers. Onze reis zette we weer voort. Reden richting Glenavy over de Waitaki Bridge om daarna door de delta van de Waitaki River naar Omarama te gaan. We passeerden een aantal stuwmeren. En hadden lunch bij Lake Pukaki met uitzicht op Mount Cook. Onderweg kreeg ik verhalen te horen over het golfvliegen met zweefvliegtuig, dat hij hier heeft gedaan. We reden langs het zweefvliegveld. Ondertussen bestudeerde pa de wolken, alsof hij een vlucht aan het voorbereiden was. Kreeg uitleg over de verschillende wolken. Eind van de middag kwamen we aan op een camping bij Lake Tekapo. We hebben uitzicht op het meer en bergen. Prachtig!