19 maart Springfield - Arthur's Pass - Springfield - Raikaia - Ashburthon

19 maart 2019 - Ashburton, Nieuw-Zeeland

Er hing 's ochtends mist over het land. Aparte vogelgeluiden hoorde ik in de bomen en in het veld. Moet nog achter de naam van die vogel komen. We reden richting de Arthur's Pass. Op hoogte waren de wolken niet meer aanwezig. Ik zag opeens bijzondere rotsformaties. Ik draaide de parkeerplaats op. We waren bij Kura Tawhiti beland. Het ligt tussen de bergketens Torlesse en Craigieburn en wordt gekenmerkt door zijn kenmerkende kalkstenen rotsformaties. Deze kalkstenen rotsformaties(karstlandschap) zijn de water geërodeerde overblijfselen van kalksteen gevormd tijdens de Oligocene leeftijd 30-40 miljoen jaar geleden, toen een groot deel van het huidige Nieuw-Zeeland werd bedekt door de zee. Zelf heb ik een stuk gelopen tussen deze "sculpturen".  Verder rijdend tot aan Artur's Pass afwisselend klimmend/dalend en dan weer wat vlakke stukken. Af en toe pauze om de indrukwekkende omgeving op ons in te laten werken. Bovenaan de pas wat lucht in de achterband gepompt. Deze was wat zacht. Op de terugweg weer bij Kura Tawhiti gestopt. Heerlijk in het zonnetje gezeten. Besproken waar we zouden overnachten. Via Rakaia naar Ashburton, ligt op een uur rijden van het vliegveld en het bedrijf waar we de camper moeten inleveren. Kunnen we morgenochtend alles op ons gemak doen.