14 maart Cromwell - Alexandra - Roxburgh - Gore

14 maart 2019 - Gore, Nieuw-Zeeland

' s Ochtends kwam de buurman een praatje maken. De buren waren gepesioneerden uit Christchurch, die een weekje aan het rondtrekken waren. Gisteravond had ik tijdens het koken een gesprek met zijn vrouw. Ik moest bij haar ingespannen luisteren, want zij praatte met een bepaald dialect. Zij gingen richting waar wij vandaan kwamen. En wij trokken verder naar het zuiden.  We reden richting Roxburgh. Het eerste stuk leek wel een maanlandschap. We kwamen bij de Clyde Dam, de grootste hydrolische dam van Nieuw Zeeland. Een prachtig stuwmeer Lake Dunstan wordt gevormd door deze dam. Naarmate de reis vorderde werd het landschap meer groener en lieten we de bergtoppen achter ons. We reden door een glooiend landschap. Hier en daar werd het land besproeid met speciale sproei-installaties. Het was afgelopen periode erg warm en droog geweest. Het was een verlaten gebied waar we door heen reden. Er was weinig verkeer op de weg. Wel weer veel schapen overal in de weilanden en op de heuvels. Pa vertelde, dat er vroeger  veel meer schapen waren. Er worden nu ook runderen gehouden om hun vlees, zuivelproducten en huiden. Slachtvee overheerst in Northland, melkvee in Waikato, Taranaki en Manawatu. Herten, geiten en ander vee worden op beide eilanden gehouden. Het Romney-schaap is het meest voorkomende schaap; het wordt gehouden om zijn vlees en wol. Herten worden op ongeveer 5000 boerderijen gefokt. Voor wild wordt overal goed betaald en het leer is vooral in Azië zeer gewild. Geiten worden gehouden om hun melk, vlees en mohair maar ook om onkruid te bestrijden. Struisvogels en emoes behoren tot het nieuwere vee en winnen aan populariteit. In Gore aangekomen eerst wat shopping gedaan en hier een camping uitgekozen om te overnachten.