15 maart Gore - Fortrose - Slope Point - Curio Bay - Balclutha

15 maart 2019 - Balclutha, Nieuw-Zeeland

We werden wakker met een stralend blauwe lucht. Het was een koude nacht geweest. We dachten eerst dat er een laagje ijs op de voorruit zat. Maar het was condens. We reden richting het zuiden. We hadden lunchbreak bij Weir Beach Reserve aan de Haldane Bay. Stapvoets reden we over een grindweggetje langs het binnenmeer van deze baai, toen een zeehond nieuwsgierig zijn kop uit water stak en ons onderzoekend aankeek. Terwijl we aan het meer zaten, zagen we de zeehond in de verte bezig, waarschijnlijk met het vangen van vis. Op gegeven moment kwam hij weer vlakbij. Zo grappig. Het was een heerlijk plekje zo aan het meer. Had hier wel de hele middag willen vertoeven. We reden naar Slope Point niet ver hier vandaan. Het is het zuidelijkste punt van het Zuidereiland. Slope Point bevindt zich op een klif. Op een bord werd aangegeven: de afstand tot de evenaar is 5140 km en tot de zuidpool is 4803 km. We boften met het heldere zicht. We reden verder. We stopten bij Curio Bay. We parkeerden eerst bovenaan een klif om vandaaruit overzicht te hebben over de kustlijn en het strand. Het strand van Curio Bay gaat over in een 'petrified forest': een versteend bos van meer dan 160 miljoen jaar oud! Het adembenemende landschap kenmerkt zich door gefossiliseerde boomstronken en omgevallen boomstammen. Je hebt het gevoel op de set van Jurassic Park te zijn beland. Curio Bay behoort namelijk tot één van de meest spectaculaire geologische wonderen op aarde. Het bos, dat ooit met uitsterven leek te zijn bedreigd, is op een wonderlijke manier fijn geboetseerd in verstilde vorm en is helemaal uitgespreid over het strand. We waren toeschouwer van het enorme contrast tussen de betrekkelijk jonge geschiedenis van de mens en de miljoenen jaren oude geschiedenis van de natuur. Dit was echt heel indrukwekkend! We zouden hier ook de Yellow Eyed Penguin kunnen aantreffen, de inheemse pinguïn van Nieuw-Zeeland, ook wel Hoiho genoemd. Maar ze waren denkelijk afwezig om eten zoeken. Verder reden we langs de mooie kustroute met prachtige uitzichtpunten richting Baclutha, waar we gingen overnachten.