16 maart Balclutha - Dunedin - Moeraki - Oamaru

16 maart 2019 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Gisteravond laat las ik met verbijstering het nieuws over de terreuraanslag in Christchurch. Onvoorstelbaar dat een persoon zoiets kan aanrichten.  Maar dat weerhoudt mij niet om te blijven genieten van mijn vakantie. 's Ochtends in het zonnetje ontbeten. We waren bijna zover om te vertrekken van de camping, toen ik een geschreeuw hoorde. Het bleef aanhouden. Toen keek ik waar het vandaan kwam. Ik rende richting toiletten/douche-blokken, want zag dat daar iets goed mis was. Er lag een man te stuiptrekken. De vrouw die zo om hulp schreeuwde, had hem opgevangen. Mijn reanimatietrainingen kwamen van pas. Gelukkig bleef hij ademen. Ondertussen werd ambulance gebeld. Deze kwam spoedig. Wat een consternatie zo op de vroege ochtend. Toen de man in de ambulance ging, vertrokken we van de camping. Naarmate de rit vorderde, kon ik de gebeurtenis loslaten. In Dunedin onze voorraad weer aangevuld. Daarna ergens langs de kustweg geluncht zittend op een muurtje uitkijkend over het strand en de zee. Een surfer stoeide met de golven. Één van de surfers vertelde, dat de wind iets te hard was. Het waren geen goeie surfgolven. Na de lunch verder langs de schilderachtige kustroute.  We kwamen aan bij Moeraki. Daar ging ik het strand op om de Boulders te aanschouwen. Het zijn een soort grote, ronde, logge stenen, die over circa 50 m strand verspreid liggen. De keien zijn meer dan 60 miljoen jaar geleden op de zeebodem ontstaan, toen kalkzouten zich geleidelijk ophoopten rond een harde kern.
Ze zitten in het zachte gesteente langs de waterlijn en doordat de golven hier tegenaan beuken komen ze tevoorschijn. Sommige stenen zijn in diameter wel een aantal meters groot.  Hierna door naar Oamaru voor een nachtplek.

1. Nico:
    16 maart 2019
    Heel de wereld is geschokt over deze wrede aanslagen, gelukkig hebben jullie er weinig van mee gekregen en kunnen jullie nog volop genieten van deze mooie trip🏞⛰🚙👍💕
  2. U.J. Beeke:
    16 maart 2019
    Tja, inderdaad idioten heb je dus overal. Ondertussen even een reanimatie doen, en verder reizen. Het gewone leven😏
  3. Jacqueline:
    16 maart 2019
    Hoopte dat jullie er niet veel van mee zouden krijgen van de aanslag en ja idioten zijn blijkbaar overal ter wereld.
    Vooral blijven genieten van jullie reis ! En gelukkig een geslaagde reanimatie , en fijn dat de ambulance snel kwam. En wat een mooie natuur komen jullie tegen !
  4. Steef:
    16 maart 2019
    Wat een heldendaad! Trots op jou! Lekker genieten jullie van de laatste dagen!
  5. Jack Beeke:
    16 maart 2019
    The man in the camp ground had a good outcome because of your knowledge and skills well done. safe travels and enjoy.
  6. Marijke:
    16 maart 2019
    Ik hoefde gelukkig niet echt te reanimeren. Alleen voortdurend checken en zorgen voor zijn welzijn.
  7. Yvonne:
    17 maart 2019
    Tjee wat een toestanden aleemaal zeg. Eert die idioot in CHCH, iedereen geschokt. Dan die man op de camping, hardstikke goed van jou om zo te kunnen helpen. Fijn nog even genieten van de vakantie, alweer op weer naar de laatste stop voordat jullie weer huiswaards keren. Ben blij dat jullie zo'n schitterende vakantie hebben gehad. Groetjes :)
  8. Annie de back jmdeback@j:
    17 maart 2019
    fijn dat jullie de reis hebben ondernomen en jij ook nog anderen konhelpen onderweg marijke super, hoop dat je verder nog een mooie reishebben jullie hebben zoveel gezien ben erg blij voor jullie kunnen ze nooit meer van je afnemen en wij hebben mee kunnen genieten he,liefs annie,.