10 maart Motueka - Tarakohe - Pupu Springs - Motueka

10 maart 2019 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Het weer is opgeknapt. Vanuit Motueka reden we over de Mount Takaka richting Takaka. Onderweg verschillende stops met mooie vergezichten. Daarna een stuk langs de Tasman Bay(Golden Bay) gereden. Bij Tarakohe hadden we zicht op Farewell Spit. Het is een smalle zandspit aan het noordelijke uiteinde van de Golden Bay. We zijn omgedraaid vanwege de tijd en reden naar de Te Waikoropupu Springs, kortweg 'Pupu Springs' genoemd. Het zijn de grootste zoetwaterbronnen van Nieuw-Zeeland en behoren zelfs tot de grootste bronnen ter wereld! Het water heeft een constante temperatuur van 11,7 graden Celsius en is uitzonderlijk helder, omdat het uit een ondergronds grottenstelsel afkomstig is. De belangrijkste bron ligt in de Takaka River en heeft een uitstoot van veertien kubieke meter per seconde. Een gemakkelijke wandeling leidde ons door een prachtig bos naar een platform, waar we de Pupu Springs konden bewonderen. Sinds 2007 mag hier niet meer gezwommen of gedoken worden. Hier raakten we aan de praat met twee jonge vrouwen, die al ruim 1,5 jaar reizen en werken door Australië en Nieuw Zeeland. Heerlijk in het zonnetje hier een tijdje doorgebracht. Daarna weer retour naar Motueka.