Bunaken 8 oktober-13 oktober

13 oktober 2016 - Bunaken, Indonesië

Afgelopen dagen hebben we prachtige duiken gemaakt. Maar onze snorkeltochten waren evenzo boeiend. Wat een biodiversiteit aan koraal(zacht en hard), vissen, naaktslakken, schildpadden, murene's, koraalduivels, krabbetjes, steenvissen, stekelvis(porcupine), anemoonvisjes, zeekomkommers, black seehare........enzovoort. Ik kan wel zeggen: zie boek. Zelfs een white tip shark (in de diepte) tijdens onze eerste snorkeltocht van 7 oktober. Wat hebben we niet gezien. We zijn echt overdonderd door het uitbundige onderwaterleven hier in Bunaken National Park.
Het Bunakenseagardenresort is een echte aanrader voor duikers en niet duikers. Je snorkelt zo vanaf het strandje van het resort over een prachtige koraaltuin met veel vis en andere wezens. Met hun boot naar verschillende duikstekken geweest. Ook de snorkelaars gingen dan mee, om daar dan boven het rif te zwemmen. Prima duikgidsen, die de zee goed kennen. Ze zijn PADI opgeleid en zijn hier opgegroeid. En dan Harrie: een Groninger, die zijn leven een andere wending heeft gegeven en dit kleinschalig resort is begonnen.  De staf is erg vriendelijk en creëert een thuisgevoel. En er wordt heerlijk Indonesisch gekookt. Het was een af en aan van gasten van internationale diversiteit: leuke gesprekken en veel gezelligheid.
Op Bunaken is geen autoverkeer, alles gaat te voet of met een scooter/motor. We hebben een keer gewandeld, maar dat gaat dan wel slowly in de hitte. De temperatuur is meestal rond de 30 graden of hoger en de watertemperatuur tijdens de duiken is 29 graden. Donderdagmiddag zijn we beiden ter afsluiting door Mae gemasseerd: een traditionele / Balinese massage. Mae heeft vroeger in spa resort gewerkt, maar is nu werkzaam als een soort manager hier op het resort. Onder haar bezielende leiding, in samenspraak met Harrie en Sonya, loopt het hier op rolletjes.