Tangkokoh/Bitung-Bunaken 7 oktober

7 oktober 2016 - Bunaken, Indonesië

's Ochtends hadden we nog een praatje met een andere ranger. Hij werkt hier in de jungle. Hij controleert, inspecteert de jungle op illegale houtkap en stroperij. Hij heeft dus een controlerende functie en is getrouwd met de zus van Ifon. Deze familie weet zoveel van deze jungle. Heerlijk om naar al die verhalen te luisteren. Na ontbijt reden we naar Manado. Wat een drukte was het hier. We hadden afgesproken met de eigenaren van het resort, dat ze ons kwamen ophalen bij een hotel dichtbij de haven. We hadden ze via de e-mail benaderd gedurende onze vakantie. Nu wil het toeval dat de gids Donny de eigenaren Harrie en Sonya kende. Dus hij had ook inmiddels telefonisch contact met ze gehad. We gingen eerst nog met zijn vieren een bakkie doen in een tradioneel koffiehuis dichtbij de haven. Daarna even over de kade gewandeld. Het bootpersoneel kwam ons halen bij het hotel. We namen afscheid van Panda en Donny. En we stapten in de boot. En voeren naar het bunakenseagardenresort. (http://www.bunakenseagardenresort.com) We kwamen terecht in een oase van rust. Harrie, één van de eigenaren, blijkt een Groninger te zijn. Hij heeft dit resort samen met Sonya opgezet in 2009.   's Middags al gesnorkeld over het huisrif naar de dropoff. Het was als een aquarium. De komende week blijven we hier relaxen, duiken, snorkelen, etc..........totdat we weer naar huis vertrekken.