Tomohon 5 oktober

5 oktober 2016 - Tomohon, Indonesië

Vanochtend vroeg kwam de local guide Donny aanzetten op zijn scooter/motor vanuit Manado. Hij gaat ons twee dagen vergezellen. Wij zaten nog te ontbijten. Alles op zijn tijd. Niemand maakt haast in dit land. "Follow your feeling, the time follows you". Allereerst gingen we naar een dorpje, waar tradionele houten huizen worden gebouwd. Deze staan voor de verkoop langs de weg. Ze zijn nog niet afgewerkt. Sommige spijkers worden er maar half ingeslagen. Je kunt er eentje uitzoeken en dan breken ze hem af voor verscheping, waar je het huis wil hebben. Het is handwerk. Voor ongeveer 350 miljoen roepia heb je een traditioneel huis. We hebben een aantal huizen bekeken. Verder naar de lokale markt van Tomohon. Veel groenten, kruiden, fruit, etc. Maar er was ook een gedeelte met verkoop van vis, kippen, slangen, vliegende honden, katten en ja.......ook honden. Allemaal voor de consumptie. Het was even slikken om het te aanschouwen wat betreft de honden en katten. We waren op de hoogte hiervan, maar als je het met eigen ogen ziet, is toch anders. Het is net zoals in Toraja: het is hun leven, zoals het hier gaat. Tomohon is ook de bloemenstad van Noord Sulawesi. Dit komt door de koelere temperatuur en de luchtvochtigheid in dit gebied. We zagen vele bloemenstallen. Vanuit Tomohon reden we naar de vulkaan Mount Mahawu. We klommen naar de top en maakten een wandeling over de vulkaanrand.  We hadden panoramische vergezichten naar de baai van Manado en Bunaken. Op de bodem van de krater is een stomend meer en is de geur van zwavel te ruiken. Daarna naar een ander meer, het kratermeer Linow bij Tomohon. Door de warme bron die het meer voedt veranderd het kleine meer om de zoveel tijd van kleur. Hier een kopje koffie gedronken. Een stukje gewandeld en door naar het volgende meer: het Tondano meer. Het Tondanomeer is van vulkanische oorsprong en beslaat een oppervlakte van 10 bij 27 kilometer. Hoewel er 25 riviertjes in uitkomen is het meer slechts 20 meter diep. Het verzorgt de irrigatie van de omliggende rijstvelden, hetgeen de naam Tondano (watermensen) verklaart. De grenzen van de rijstvelden worden afgebakend door `tawang pohon', rijen rode struikjes. We hadden lunch in een lokaal restaurant aan het meer. Eind van de middag reden we naar een hotspring en tevens een soort memorial van de vijf geloven. We volgden ca 2400 treden omhoog en weer omlaag. Vanuit de hotsprings stoomde het behoorlijk en het rook naar zwaveldamp. Vanaf het hoogste punt konden we het gebied overzien van dit gedeelte van Noord Sulawesi. Het gebied is één grote krater. De mensen leven hier op "een tikkende tijdbom" . Er bevinden zich overal ook meetpunten om de activiteit van de vulkaan te meten. Momenteel maken de mensen gebruik van de hotsprings voor baden en opwekken van energie.

1. Lydia:
    7 oktober 2016
    Schitterend al jullie verhalen. Hoewel ik er zelf niet snel naar toe zou willen, vind ik het wel leuk om jullie verhalen te lezen. Ik merk aan alles dat er voor jullie een droom is uitgekomen om deze plaatsen te zien. Jullie zullen zo langzamerhand wel een tijdje rust kunnen gebruiken om alle indrukken te verwerken. Heel veel plezier nog samen de komende tijd.