Lore Lindu National Park 30 september

30 september 2016 - Lore Lindu National Park, Indonesië

Het Taman Nasional Lore Lindu ligt in de districten Poso en Donngala. Het park, dat voor 90 procent met regenwoud bedekt is, strekt zich uit over 130.000 hectare. Het laagland van het park ligt op 200 m hoogte, het hoogste punt is de 2610 m hoge Gunung Rorakatimbu. In het reservaat ligt het mooie Lindumeer aan de voet van de 2355 m hoge Gunung Nokilalaki. Lore Lindu is het meest bezochte natuurgebied van de provincie. Naast de ongerepte natuur en de prachtige trektochten die je hier kunt maken, zijn de mysterieuze stenen beelden en vaten in de Bada-, Napu, en Besoavallei de reden waarom elk jaar meer en meer toeristen het park bezoeken.
Verspreid door de valleien van Lore Lindu liggen verschillende stenen overblijfselen van een reeds lang verdwenen cultuur. Nog altijd is onbekend wanneer, door wie en waarom de monolieten zijn opgericht. Toen Nederlandse missionarissen aan het eind van de 19de eeuw in de vallei aankwamen, wist de bevolking niets te vertellen over de stenen overblijfselen. Wel werden in die periode nog altaren van bamboe voor de beelden opgericht, een gebruik dat tegenwoordig niet meer voorkomt. Het gebied wacht nog altijd op intensief archeologisch onderzoek. Tot die tijd dateert men de monolieten tussen 2000 voor en 1300 na Chr., een erg ruime en vrijblijvende schatting.

's Ochtends vroeg kwamen aan in Bomba, waar onze homestay voor de komende nacht zich bevond. Met een plaatselijke gids hebben we een ca 6urige wandeltocht gemaakt door het landschap en langs verschillende megalietstenen.  Onze gids, Suman genaamd, vertelde veel over de geschiedenis van dit gebied. Zijn vrouw had lunch gemaakt voor onderweg. Ook kwamen we aan de praat over zijn leven. O.a. vertelde hij het verhaal over zijn 9jarige dochter, die hij verloor in de rivier. En we hadden ook een gesprek over het ouder worden. Suman is 50 jaar.

De flora in de hogere regionen van het park wordt gedomineerd door eike-, laurier- en naald-bomen. In het park leeft onder meer de zwarte makaak (Macaca Tonkeana). Deze aap zagen we ergens onderweg als huisdier. Wij namen af roe een rustpauze bij speciale rust/schuilhutjes of bij bekenden van Suman. We liepen door cacao plantages, door rijstvelden, door hoge graslanden.

Toen we weer bijna bij Bomba waren, moesten we met een bootje overgebracht worden. Want de brug was weggeslagen door een tsunami van de rivier afgelopen april tijdens de regentijd.

1. Jacqueline:
    2 oktober 2016
    Wat een bijzondere reis maken jullie, prachtig om te lezen
  2. IboycaAicha:
    2 oktober 2016
    Mooi dat er toch nog ongerepte natuur bestaat. Interessant verslag weer!
    Xx