Lore Lindu National park - Parigi 1 oktober

1 oktober 2016 - Parigi, Indonesië

Nico en ik zijn net twee sponzen. We absorberen alles wat we zien en meemaken. De prachtige natuur. Zoveel soorten bomen: dadel- en kokosnootpalmen, bananen-, tamarinde-, cacao-, kersen-, kemiriebomen. Bomen, die bij ons kamerplanten zijn. En bomen waarvan ik de namen niet weet of de Indonesische namen hiervan, die ik niet kan onthouden. De vele wilde orchideeën en de vele soorten vlinders in centraal Sulawesi. De vele bouwstijlen van de huizen. De vrolijke lachende spelende kinderen in de rijstvelden en in de dorpen. De vele gesprekken, die we voerden met inwoners en andere reizigers.  Jong en oud wil graag met ons op de foto. Wij zijn " blanda" en als ze de aandacht van Nico willen hebben, roepen ze " hey mister".                                   Vandaag verlaten we centraal Sulawesi. De weg naar Parigi is op bepaalde tijdstippen gesloten. Omdat ze dan aan de weg werken. Sinds de nieuwe president wordt er veel aan de weg gerepareerd en bruggen worden hersteld. Volgens Nederlandse begrippen is het een gevaarlijke weg waarover we heen reden in het National Park. Maar Panda reed ons veilig door het gebied. In Mosintuwu in Tentena, een klein dorpje gelegen aan het Posomeer, moesten we een paar uur wachten, totdat de weg naar Parigi weer open was. We verbleven daar in het Mosintuwu-instituut. In dit centrum krijgen de kinderen eens in de maand les in tolerantie en verdraagzaamheid. Ook loopt van hieruit onderzoek naar religieuze haatspraak en de rol van de vrouw in peacebuilding. Van 1998 tot aan 2005 heeft hier op dit eiland een fanatiek conflict gespeeld tussen moslims en christenen. In 2005 was de vrede weer getekend. Maar het conflict sluimert nog onder de oppervlakte. Lian Gogali een inwoonster van Poso deed onderzoek voor haar Master's thesis on woman and children's perspectieven on conflict. Ze leefde een jaar in een vluchtelingenkamp. Lian heeft dit centrum opgericht en haar levenswerk ervan gemaakt. Lees ook perempuanposo.com . Vandaag ontmoeten we in dit twee Nederlandse vrouwen. Een studente uit Groningen, met studierichting religieuze wetenschappen, loopt hier 6 weken stage en doet onderzoek naar religieuze haatspraak. En een Nederlandse vrouw, werkzaam voor een vluchtelingenorganisatie, doet onderzoek naar de rol van de vrouw in peacebuilding. En verder was het hier zeer goed vertoeven voor een paar uurtjes. Eind van de middag kwamen arriveerden we bij ons hotel, pal aan zee gelegen, in de stromende regen. De hele nacht heeft het geonweerd. De regenbuien zijn in dit land voornamelijk 's avonds en 's nachts.

1. JanN.:
    3 oktober 2016
    Weer een mooi reisverhaal over moederaarde ,hoop dat jullie sponsvermogen groot genoeg is!
    Fijne voortzetting met veel sponsvermogen.
    Groetjes,
    JanN.