Parigi-Moutong 2 oktober

2 oktober 2016 - Moutong, Indonesië

Op weg naar Moutong passeerden we gebieden met torenhoge palmbomen en prachtig stranden. De Trans-Sulawesi Highway leek op een provinciale weg of veelal ook minder. Als we onderweg iets wilden fotograferen of wilden stoppen konden we dat aan Panda vragen. Of hij stopte op plekken, wat voor ons bijzonder is om te zien. Zo ook bij een verwerkingsbedrijfje van kokosnoten. Zoals er velen waren. We aanschouwden het gebeuren en proefden verse kokosnoot, zowel het kokoswater als het vruchtvlees. Verser kan niet.

Koeien, geiten, kippen, honden.........lopen langs, over of ligt op de weg. Tijdens een lunchstop bij een warung moest ik ook weer even naar het toilet. Nu was ik toch wel wat gewend afgelopen weken, maar moest me nu toch ergens overheen zetten en accepteren, zoals ze het hier gewend zijn. In de keuken hadden ze geen kraan, maar een waterput. Het eten was weer helemaal prima.

Weer onderweg, passeerden we verschillende keren rivieren, waarin auto's en brommers/scooters werden gewassen. Om een uur of vier kwamen we aan bij ons hotelletje. Prachtig gelegen aan de zee. Ik keek naar de structuren, die golfbrekers zijn voor het hotel...............veel hersenkoraal. Bizar. Het water was helder. We zagen de vissen zwemmen. We gingen naar het haventje verderop. Panda kende daar mensen. We klommen op een oude vissersboot. Weldra volgden ons vele kinderen. Die vanaf de boot sprongen en gingen zwemmen. We keken naar de ondergaande zon, die enigszins verborgen ging achter de wolken. Het wateroppervlak was als een spiegel.